מדריך – שמות דומיין (Domain, מתחם)

שלום,

מדריך זה נועד לסייע לכל מי שרוצה להבין מה הם שמות דומיין (Domain, מתחם), בדגש על הסברים מעשיים במידה ואתם רוצים להיות בעלים, ולעשות שימוש, בשם דומיין משלכם.

מה זה "שם דומיין" (Domain Name)?
שם דומיין (Domain Name), או בעברית נכונה, שם תחום או שם מרחב (נהוג להשתמש ב"שם מתחם"), הינו זהות שמית ברשת האינטרנט.
כמו שיש לכם שם משפחה, אפשר להמשיל את שם הדומיין לשם המשפחה שלכם ברשת.


מה השימושים בשם דומיין?

שם זה מאפשר לכל מי שרוצה לקבל מכם מידע (כגון באמצעות אתר אינטרנט) או לתקשר עימכם (כגון באמצעות דואר אלקטרוני (להלן דוא"ל)) – לעשות זאת בקלות, מבלי לזכור את כתובת ה-IP שלכם (הסבר בהמשך).
שני שימושים אלו, גלישה לאתרים ומשלוח דוא"ל – הם שני השימושים הנפוצים ביותר לשימוש בשמות דומיין.

שם דומיין הוא, למשל, הכתובת (במלואה או בחלקה) אותה נדרשים להקליד בשורת הכתובת של הדפדפן, הגולשים אשר רוצים להגיע לאתר שלכם. למשל, אתם הקלדתם את הכתובת tech.caspi.org.il בכדי להגיע לבלוג זה.

כיצד בנוי שם דומיין?
ראשית, יש את השם הראשי, שם הדומיין, שבמקרה שלי הוא caspi.org.il , המשמש במקרה שלי למשלוח דוא"ל אלי וממני ולהגעה לעמוד הבית הראשי של הדומיין שלי.
שם מורכב מיחידות טקסטואליות המופרדות באמצות סימן של נקודה ( . ), כאשר הערך הימני ביותר הוא הערך הכוללני ביותר וככל שאנו מתקדמים שמאלה – הערך הופך יותר ספציפי.
למשל, במקרה שלי, אני משייך את האתר שלי לאתרים הקשורים למדינת ישראל (il), אני משייך עצמי לארגונים שאינם למטרות רווח (נגיד… org), ואני רושם את שם משפחתי.

תבניות נפוצות לשמות מתחם הן:
חברות וארגונים מסחריים: com. , לדוגמא www.microsoft.com או www.disney.com .
ארגונים ללא מטרות רווח: org. , לדוגמא, האומות המאוחדות – http://www.un.org .
ארגונים הקשורים לתפעול רשת האינטרנט (כגון ספקי אינטרנט): net. , לדוגמא http://www.att.net .
ארגונים ממשלתיים: gov. , לדוגמא http://www.kansas.gov .
ארגונים עירוניים: muni. , לדוגמא http://www.ramat-hasharon.muni.il .
ארגונים צבאיים: mil. , לדוגמא http://www.army.mil .
ארגונים חינוכיים/אקדמאים: edu. , לדוגמא http://www.ucla.edu .
ארגונים אקדמאים: ac. , ‏https://www.tau.ac.il/ .
בתי ספר (עד תיכון, כולל): k12. ,‏ http://www.amalnet.k12.il‏ .
מדינות: co.xx כאשר הטקסט xx מוחלפת בצירוף האותיות המייצג את שם המדינה, כפי ש-il מייצג את ישראל ו-uk את בריטניה.
ניתן גם להשתמש בסיומת xx מבלי להקדים לה את הערך co , ואז לרוב יש גם שימוש בשמות הנזכרים לעיל, כגון net.il. או ac.il. .
יש מגבלות לשמות דומיין, אבל לא ניכנס אליהם במסגרת פוסט זה, רק נגיד שהמערכת מספיק דינמית לקבל אורכים שונים וסבירים של שמות.
בעבר היתה הקפדה גדולה יותר על התאמה בין מהות מבקש שם הדומיין לבין שם הדומיין שהוא ביקש, ואף לא אושרו בקשות לשמות דומיין אם לא היתה התאמה, אבל נדמה שהיום כבר כמעט ולא מקפידים על כך (למשל https://july.ac/ אמור להיות אתר אקדמאי אבל הוא אתר מסחרי לנושאי מיזוג אוויר, Air Condition… אפשר להגיד שמדובר במדעי הרוח…).

שימוש מורחב בשם דומיין הוא שימוש ב- Sub Domain, שם דומיין משני, המאפשר להוסיף קידומת ספציפית לשם הדומיין, בכדי למדר תחת שם זה את התכנים התואמים לשם זה.
למשל, כתובת אתר זה, tech.caspi.org.il, מורכבת משם דומיין ראשי, caspi.org.il, ושם משנה, sub domain, בשם tech, כאשר סימן של נקודה ( . ) משמש כמפריד בין חלקי הכתובת.
בחרתי בשם Sub Domain זה בכדי להקים במסגרת שם זה בלוג אשר יתמקד בנושאי טכנולוגיה ותקשוב.
במקביל בחרתי בשם Sub Domain בשם life.caspi.org.il בכדי להקים בלוג שיתמקד בנושאים אישיים.
בצורה זו אנו יכולים להרחיב את השימוש בשם הדומיין לטובת ריבוי תכנים.
הנה גם שתי דוגמאות מסחריות – למשל, חברת "מיקרוסופט" משתמשת בשמות דומיין משניים לטובת תמיכה במוצריה (http://support.microsoft.com) או לטובת אתר המחקר שלה (http://research.microsoft.com).
אני קניתי כתובת של caspi.org.il אבל יכולתי גם לקנות שם דומיין של caspi.com או caspi.co.il, אם הם היו פנויים לרכישה ואם הייתי רוצה לרכוש אותם לשימושי.

מה זו כתובת IP?
IP הוא ראשי תיבות של Internet Protocol, פרוטוקול אינטרנט, שהוא אחד מרכיבי היסוד של רשת האינטרנט.
רכיב זה מאפשר לתת זהות ייחודית לכל מערכת (לרוב מחשבים, ולעתים ציוד רשת כגון נתבים) ברשת האינטרנט, בכדי שניתן יהיה לתקשר עימה.

כתובת IP הינה כתובת מספרית בלבד.
למשל, אתר איגוד האינטרנט הישראלי נמצא בזמן כתיבת פוסט זה, בכתובת IP של 192.115.211.11, כך שאם בדפדפן שלכם תשתמשו בכתובת זו בשורת הכתובת – תגיעו לאתר של איגוד האינטרנט הישראלי (נסו זאת: http://192.115.211.55).
רשת האינטרנט פועלת באופן מעשי רק על בסיס כתובות IP.
אולם, כפי שאתם כבר יודעים, אנו גולשים לאתרים או שולחים דוא"ל על בסיס שמות שהינם ברובם מבוססי טקסט או טקסט משולב עם מספרים ולא על בסיס מספרים בלבד. ולמה זאת?
משתי סיבות עיקריות:
1. אנו בני אנוש, ואנו משתמשים באינטרנט, ובשל הקושי שלנו לזכור כתובות שהן מספריות בלבד – יותר קל לנו לזכור שם, שלרוב הינו בעל זהות לשם של בעל האתר (אדם או ארגון).
מן הסתם, יותר קל לכם (נגיד…) לזכור http://isoc.org.il מאשר http://192.115.211.55 , וגם יהיה לכם קל יותר לשלוח דואל ל- [email protected] מאשר ל- [email protected] . לא?
2. המצב בו יש לנו שתי רמות של זהות – אחת שמית ואחת מספרית, מאפשר לנו ליצור גמישות בתפעול רשת האינטרנט.
כתובות ה-IP הינן סוג של "מקום מגורים", "כתובת", באינטרנט, והן מחולקות למרחבים רציפים, הנמצאים בבעלות ארגונים שונים, לרוב ממשלתיים או מסחריים, וגופים אלו יכולים לבצע מעין תהליך של השכרה של הכתובת לצד שלישי.
א. למשל, השרת של בלוג זה, שהינו שרת משותף למספר אתרים, נמצא בזמן כתיבת פוסט זה בכתובת IP של 74.50.8.245 . כל ניסיון להגיע לאתר מבוסס שם דומיין של caspi.org.il יגיע לכתובת IP זו.
אולם, אם תנסו להגיע באמצעות דפדפן ל- http://104.26.15.77 אתם לא תגיעו לאתר שלי אל תופנו לדף הבית של ספק האירוח של האתר שלי, חברת Lunar Pages.
זאת בגלל שרכשתי חבילת אחסון שאינה כוללת כתובת IP לשימוש האישי בלבד, אלא אחסון משותף, שבו מספר אתרים מתארחים באותה כתובת IP, וספק האירוח יודע לנתב כל בקשה לאתר האינטרנט המתאים לה, גם אם כתובת ה-IP זהה. במקרה הנ"ל גלשנו לכתובת הראשית, המשותפת, של כל האתרים המשויכים לכתובת זו, ושרת האתר לא היה יכול לשייך את הבקשה שלנו לאתר ספציפי, ולכן ביצע הפניה לאתר הראשי של ספק האירוח.
זו דוגמא לרמה אחת של גמישות וניצול משאבים טוב – כאשר אותה כתובת IP משרתת מספר שמות דומיין.

דוגמא הפוכה לדוגמא זו, אם כי ממשיכה להדגים את יעילות השיטה – היא כאשר, למשל, אתר אינטרנט בעל שם אחד, יכול להיות זמין במספר כתובות IP (המייצגות מספר שרתי WEB שונים המציגים את אותו האתר, בכדי לאפשר זמינות מקסימלית וחלוקת עומס, לטובת שרידות וביצועים טובים המאפשרים גלישה מהירה באתרים אלו).

למשל, בזמן כתיבת פוסט זה, אתר www.ynet.co.il זמין גם בכתובת http://2.18.235.16. ניסיון לגלוש ישירות באמצעות כתובות IP אלו מן הסתם לא יצלח, גם כי ייתכן ובינתיים אתר YNET עבר לעשות שימוש ככתובות שונות וגם כי מערכת ניהול האתר של YNET, אינה מאפשרת גלישה אל אתר זה באמצעות כתובות IP.

ב. דוגמא אחרת היא שאולי יום בהיר אחד ארצה לעבור לספק אירוח אחר, שמן הסתם מחזיק בבעלותו טווח כתובות IP שונה בעליל מזה של הספק הנוכחי שלי.
אם הייתי מקושר לכתובת IP ספציפית ולא לשם דומיין – הייתי נאלץ להודיע לכל מי שמגיע לאתר זה או שולח אלי דוא"ל – להתחיל לתקשר עימי באמצעות כתובת ה-IP החדשה. זה כמובן היה יוצר בעיות תקשורת ופוגע בזמינות שלי מול העולם.
השימוש בשם דומיין מאפשר לי רק לשנות הגדרות מסוימות אצל רשם שמות מתחם (יוסבר בהמשך) שאצלו רשמתי את שם הדומיין שלי, להפנות את שם הדומיין שלי להגדרות ה-IP החדשות שקיבלתי מספק האירוח החדש – ורשם שמות המתחם שלי כבר ידאג להפיץ את השינוי ברחבי האינטרנט.
דוגמא זו מציגה את היתרון השני של שילוב שמות דומיין וכתובות IP – היכולת לבצע שינויים בכתובות ה-IP בהן נעשה שימוש, מבלי לשנות את השם, שם הדומיין, המוכר לכולם, תוך שמירה על זמינות מקסימלית ומבלי שיהיה צורך להודיע לאיש על השינוי, שהינו למעשה "שקוף למשתמש".

מדוע אני צריך בכלל שם דומיין?

שלב זה נדרש רק אם אתם רוצים שהבלוג שלכם יהיה בשם דומיין משלכם.
אם כבר רכשתם שם דומיין, אתם יכולים לדלג לסעיף הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *